Copyright@Segala Yang Tercatat Semuanya Hak Milik Misz Waniey..
CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
SiCantik Dan SiKacak Mehlah Singgah Dulu Kat Teratap Wani Nie

Monday, October 24, 2011

KESAN MAKAN SUSHI


Salam sume..if ko pernah mkn  sushi  x???mesti ko pernah mkn kan??? Wani pun mkn jg sushi...tp ko prnah terfikir x kesan dr mkn sushi..td ngah syok on9 tiba2 wani terjumpa artikal psl sushi ni..kat artikal 2 dia ckp bahaya mkn sushi ni...mesti ko tertanya2 kn pe yg bahaya nya setakat mkn sushi je...ha kalu ko nak taw kesan dr mkn sushi ni blh menyebabkan de ulat di otak kite...OMG!! dah byk kot sushi yg wani mkn sblm ni...pas ni dah x mau mkn sushi lg...takut r...blh tahan jg kesan nya bila mkn sushi ni...benda ni kite x taw n x pernah sedar pun psl sume ni kan..sama r dgn wani...hehehe...arini la baru wani taw sume ni...mesti ko tertanya2 kn btol ke sume ni...ha kalu nak taw ke x baca la artikal yg wani tulis kat bwh ni...selamt membaca ea..hehehe... 


ULAT DI OTAK AKIBAT MAKAN SUSHI


Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama orang ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!
Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu. 




Terima Kasih Sudi Membaca Entry Waniey..Syg Kamu...

2 comments:

razucute said...

ngerinyer tgk otak tu...sib baik tak suker mkn sushi....

waniey said...

taw x pe..wani sndiri pun x sanggup nak tgk..
x mau dah mkn sushi lg...

Seindah Bicara Cinta